Belofte maakt schuld. In mijn vorige blogpost gaf ik de indruk dagelijks te bloggen over het experiment met de iPads tijdens de lessen aardrijkskunde en informatica in het Sint-Jozefinstituut te Bokrijk, Genk. De combinatie van massa’s evaluatiewerk voor de lerarenopleiding en de stage die ik in Bokrijk liep, maakten dat er te weinig tijd overbleef voor een degelijk artikel. Hierin wil ik schetsen hoe Lars en ik te werk gingen en onderzochten hoe we zo’n tablet in de les konden gebruiken.

Drie derdejaars klassen werkten twee weken in de lessen aardrijkskunde en informatica rond een toerismeproject.

Een kort factsheet:

  • 3 klassen ASO
  • ongeveer 20 leerlingen per klas
  • 10 iPads
  • 4 lesuren per klas over twee weken
  • een trip uitwerken in een land
  • een fiche over dat land maken met algemene informatie en aantrekkingsfactoren ivm toerisme
  • de trip visueel presenteren.
  • een Facebookgroep per klas over het project.

 Les 1: Uitleg project kennismaking met de iPad en efficiënt leren zoeken op het web

De google zoekopdrachten werden in een online kwisvorm gegoten met socrative.com, een gratis vragentool, aangepast aan mobiele apparaten.

De eerste week is op technisch vlak anders verlopen dan gepland. De eerste dag konden we niet beschikken over de iPads en ook het wifi-netwerk van de school kwam niet goed overeen met de iPads! Omdat we leerlingen niet eindeloos willen laten verbinden met het wifi-netwerk en we ook les willen geven, hebben we de PC’s en netbooks van de school ingezet om de zoekopdrachten op het web te vervullen.

Socrative.com is een leuke online overhoor-tool waar de leerlingen in jouw ‘online klas’ binnenkomen en daarna leerkrachtgestuurd vragen krijgen op hun scherm.

Een van de zoekopdrachten was: Wat ligt er het dichtst bij de evenaar, het oudste regenwoud of de oudste woestijn op aarde?

Omdat je met socrative ook de resultaten van de leerlingen kan projecteren krijg je een vrij strak geleide activiteit waar de aandacht goed bij de inhoud kan blijven. Toch is het motiverend voor de leerlingen om te zien welke antwoorden gegeven worden.

De leerlingen meldden zich aan op de Facebookgroep en daar stond nog eens alle uitleg over het project. Alhoewel we denken dat Facebook steevast deel uitmaakt van de jongerencultuur, bleken toch enkele leerlingen geen Facebookaccount te hebben. Ook was er een meisje gestraft door haar ouders en mocht ze een week niet op Facebook! Uiteindelijk meldden ook zij zich aan met een (tijdelijke) account.

 

Les 2: Fiche van het land maken

De klas wordt in groepen verdeeld van 4 lln. Elke groep krijgt 2 iPads en een land toegewezen. Informatie zoeken over het land.

In deze lessen werd de iPad gebruikt om de fiche op te stellen met algemene info over het land. Pages werd hiervoor gebruikt.

Wat meteen opviel was dat de leerlingen geen uitleg vroegen over de werking van de iPad of over Pages. Dat betekende dat we meer tijd hadden om met de inhoud van opdracht bezig te zijn. Sommige leerlingen vroegen zich af hoe ze hun tekstdocument konden bewaren. Niet! De iPad bewaart alles meteen. Erg handig als de bel gaat, iPad in standby en op naar de volgende les.

De leerlingen mailden hun document naar hun e-mailadres zodat ze het thuis verder konden afwerken.

Sommige leerlingen vroegen zich af wat er nu juist met dat document moest gebeuren, Facebook was dan een handig middel om alles nog eens duidelijk te maken.

 

Les 3 Trip naar het land voorbereiden

  • Op bepaalde (reis)websites inspiratie opdoen over waardevolle stops in een land.
  • Een reisplan uitschrijven (op papier!)
  • Afbeeldingen zoeken en bewaren op de iPad.

Vanaf de tweede week hadden we volop draadloos internet op de iPads, dankzij een onvermoeibare ICT-coördinator!

De leerlingen schreven in hun groepje een trip uit van dag tot dag. De iPad werd gebruikt als informatiebron en de trip kwam in schema op papier.

De atlas apps als World Atlas HD (National Geographic) en Spotzi Atlas waren erg bruikbaar voor kaartmateriaal.

Daarna gingen ze op zoek naar bruikbare afbeeldingen om hun presentatie vorm te geven. De interface van google afbeeldingen op de iPad is erg gebruiksvriendelijk. Daarnaast kan je alle afbeeldingen makkelijk bewaren op de ‘filmrol’ van de iPad.

Ook hier is de techniek van minder belang, na een korte demo over het zoeken en bewaren van de afbeeldingen gingen de leerlingen aan de slag zonder verdere problemen.

In de Facebookgroep lieten we de leerlingen weten dat hun ‘scenario’ af moest zijn tegen de volgende les.

 

Les 4 De trip in een visuele presentatie gieten.

De verzamelde foto’s, tekst en uitleg gebruiken in:

  • een strip (app Comic life)
  • een fotoverhaal (app blurb)
  • een presentatie (app keynote)
  • een video ( app iMovie)

In deze les kregen de groepjes dezelfde iPad als in de vorige les omdat hun foto’s er op stonden.

De leerlingen moesten nu in een korte tijd van 50 minuten een visuele presentatie maken. Tijd voor technische uitleg was er niet, aan de slag!

De leerlingen hadden geen moeite met een video-app als imovie: afbeeldingen, titels, effecten, audio, alles werd vlot gemonteerd. Ook Blurb en Keynote bleken makkelijk. Comic Life was wat moeilijker te manipuleren, wat tot frustratie leidde.

Onder de middagpauze hebben enkele groepjes hun presentatie afgewerkt.

Daarna hebben we alle presentaties online gepubliceerd, en in de facebookgroepen geplaatst.

De video’s vind je in mijn vimeo album. De andere maaksels staan op de besloten Facebookgroepen.

 

Enkele conclusies:

Werken met de iPad in de klas geeft een nieuwe dimensie aan het lesgeven. Het feit dat zo’n tablet weinig plaats nodig heeft, een lange accuduur en geen opstarttijd maakt dat ICT echt bereikbaar is in de klas. Ook de gebruiksvriendelijkheid van de software en beschikbaarheid van goede onderwijsapps maken dat er geen technische ICT-cursussen meer gegeven moeten worden om te werken met de iPad.  Ook werkten de leerlingen doelgerichter en geconcentreerder in groep aan hun opdrachten. De afwisseling in het werken met verschillende apps, wisselen tussen iPad en papier bleek een goede formule. Ik heb maar één keer een leerling moeten vragen om geen spelletje te spelen en verder te werken.

Lars, aardrijkskundeleerkracht, droomt nu al van een kast met een 10-tal iPads in zijn klas die snel uitgedeeld en startklaar zijn om in te zetten in de les.

De leerlingen zien zelf meer het nut in van een iPad in de klas dan hun leerkrachten. De leerkrachten die een korte demo kwamen volgen, waren enkel op zoek naar specifieke apps voor hun vak. Een iPad brengt het internet op elke schoolbank. Ook het gebruik van de ingebouwde camera met zijn vele mogelijkheden, zijn een logisch vervolg voor de leerling en een uitdaging voor de lesgever.

 

Ipad en wifi: (even een beetje tech-talk)

Ik heb al veel met meerdere iPads tegelijk op draadloze netwerken gesurft in verschillende situaties en nooit grote problemen gehad. Nu was het prijs!

We hebben enkele hardnekkige problemen gehad met de verbinding met het draadloze netwerk. De iPad ondersteunt geen https-proxies met authenticatie! Bij elke verbinding met de https-proxy vraagt hij je gebruikersnaam en paswoord. Erg vervelend.

Ofwel de https-proxy omzeilen of geen authenticatie vragen.

Daarnaast bleken de iPads moeite te hebben met het verkrijgen van een ip-adres op het wifi netwerk. Blijkbaar moet dat liggen aan de kieskeurigheid van iPads met 2,4 ghz  en 5 ghz bandbreedte. Toen we een aparte draadloze router  (linksys) rechtstreeks op de telenetmodem aansloten waren de problemen van de baan.

 

iPad en bestandsuitwisseling

Als je de iPads gebruikt in meerdere groepen zal je een manier moeten bedenken om de bestanden die op elke iPad gemaakt worden te kunnen beheren en terugvinden.

Dropbox, de online synchronisatiedienst is hiervoor uitermate geschikt. Je kan elke leerling of groep een aparte dropbox geven, of elke iPad een vaste dropbox geven. Zo kunnen leerlingen ook thuis hun documenten ophalen. De app op de iPad is erg makkelijk in gebruik, en je kan ook foto’s of video’s uploaden vanaf de iPad.

We hebben ook een mailaccount per iPad gebruikt om vanuit bepaalde apps bestanden te mailen naar bvb de leerkracht.

Het afhalen van bestanden van smartschool werkte ook zonder probleem.

Het meest ideale is dat elke leerling zijn persoonlijke iPad gewoon mee naar huis neemt!

Sponsors gezocht!

 

En dan nog dit

Een tip voor de hervorming van het secundair onderwijs: probeer in de mate van het mogelijke de lestijden van 50 minuten af te schaffen. De schuchtere projectmatige aanpak in de afgelopen twee weken leed erg onder de veel te korte lesmomenten.

Ik raad het Sint-Jozefinstituut, dat in de jaren ‘70 en ’80 erg vooruitstrevend was met projectonderwijs, aan om dit experiment uit te breiden en stelselmatig tablets in te voeren in de klaspraktijk. Een secundaire school die hervormt voordat het echt moet heeft dan weer jaren voorsprong!

 

Met dank aan Lars, Hans en Etienne , de leerlingen van 3HUW1, 3LAT1WET1 en 3WET2 van het Sint-Jozefinstituut Bokrijk.

Dank aan ICT atelier voor de koffer iPads.

En aan de KHLeuven die me de kans bood de stage te doen.