Some rights reserved http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/ by Dan Callahan

De iPad in de klas.

Er is al veel inkt gevloeid over het gebruik van de iPad in de klas.

Vele scholen in binnen- en buitenland experimenteren met iPads die ingeschakeld worden in de onderwijspraktijk. Meer en meer mensen spreken me aan om wat extra uitleg te geven over dit nieuwe fenomeen en willen eventueel de iPad persoonlijk gaan gebruiken of met leerlingen. Daarom wil ik in dit artikel even de mogelijkheden van de iPad in de klas opsommen. Ik ben een voorstander, maar wil zeker ook de nadelen belichten!

Daarnaast wil ik de iPad als digibord-alternatief naar voor schuiven.

 

De tablets anno 2011 zijn computers die tegelijkertijd klein, licht, mobiel maar ook erg krachtig zijn. Video, spelletjes, multitasking (meerdere taken tegelijk uitvoeren); het is allemaal geen probleem meer!

Ze zijn ook draadloos: een draadloze internetverbinding, lange accuduur (makkelijk 10 uur gebruik), software-updates, overzetten van bestanden …. alles gebeurt draadloos.

 

De iPad voor de leerlingen

Je kan de iPad zien als een middel om leerstof te consumeren.

Surfen (websites die je hebt uitgekozen,…), video’s bekijken, (hand)boeken en documenten lezen, audio afspelen (muziek, luisteroefeningen, podcasts, verhalen,…).

Daarnaast kan je je leerlingen ook zelf heel wat inhoud laten maken:

  • mailen
  • oefeningen op het web maken
  • teksten typen, foto’s invoegen
  • presentaties maken
  • audio-opnames maken
  • foto’s nemen, publiceren
  • video opnemen, monteren en publiceren
  • tekenen
  • brainstormen met mindmapping
  • notities laten nemen in pdf documenten
  • collage en moodboard laten maken
  • collectief antwoorden opschrijven met de iPad als lei
  • communiceren met elkaar, leerkracht, buitenwereld
  • stripverhalen laten maken
  • muziek maken

 

Uitnodigen tot interactiviteit.

De iPad nodigt uit tot leerlingenactiviteit.

Leerlingen kunnen individueel heel wat beleven op de iPad. Dat kan ook samen. Zet twee of drie leerlingen samen aan een iPad en je bevordert ook hun sociale competenties.

Vele apps bieden ook de mogelijkheid om samen te werken of te spelen vanaf verschillende iPads.

Brainstormen, tekenen, quizzen, muziek maken, … Vele activiteiten kan je samen doen!

Een verzameling apps vind je op http://www.edumobile.be/nl/.

Leerlingen kunnen hun resultaten, werkjes, ook makkelijk tonen aan de hele klas:

  • Door de iPad aan de groep te tonen
  • De iPad aan te sluiten aan een projector of tv
  • In combinatie met de Apple tv alles van je iPad draadloos naar een projector of scherm  te sturen.
  • Leerlingen delen hun werk in een gezamenlijk online map (dropbox) of mailen het naar de iPad van de leerkracht.

 

Heeft de iPad ook nadelen?

Een handicap van de iPad is dat er geen flashbestanden op kunnen afgespeeld worden. Vele spelletjes, video’s (schooltv.nl), educatieve leeromgevingen zijn geprogrammeerd in flash. Het argument van Apple is dat flashtoepassingen op je iPad of PC teveel processorkracht vraagt en zo je batterij sneller leegmaakt. Vele makers van webtoepassingen gebruiken nu ook meer en meer html5 om diezelfde interactiviteit op de iPad te gebruiken. Vele websites hebben zich dus al aangepast. Moest je toch nog willen kijken naar schooltv.nl dan kan je apps als iSwifter of Skyfire gebruiken. Die ‘hertalen’ je flashtoepassing of video naar de iPad.

Sommigen vinden het gesloten karakter van de iPad een probleem. Apple wil je graag binnen het eigen ecosysteem houden.

Als je de eerste keer een aantal bestanden op je iPad wil zetten dan zoek je naar een usb-aansluiting. Die is er niet! Apple heeft er voor gekozen bestandsuitwisseling te laten gebeuren via de ‘cloud’. Je slaat je bestanden online op en je iPad haalt ze daar op. Andere mogelijkheden zijn e-mailen van bestanden of ze via iTunes overzetten.

De apps of toepassingen kan je enkel in de app-store (de winkel van Apple) aankopen.

Velen zijn gratis, anderen kosten enkele euro’s per stuk. In eerste instantie voel je je beperkt maar de appstore is veilig wat betreft virussen en dergelijke.

Digibord of iPad

Een digibord is een geweldig middel om het oude krijtbord aan te vullen met de multimediale extra’s die we op elke PC kunnen tevoorschijn halen. Je kan bordlessen opstellen en stap voor stap de informatie aanbieden aan je leerlingen. De mix van multimedia -tekst, beeld, geluid- maakt het tot een interactief medium dat lessen aantrekkelijk kan maken.

Helaas zie ik in vele scholen dat het digibord een veredeld projectiescherm is waarbij de leerkracht 90% van de tijd zelf interactief staat te wezen. De leerlingen volgen dan vrij passief… Het is ook niet makkelijk om 20 leerlingen interactief te laten werken met 1 digibord.

Daarom is een tablet zoals de iPad een middel om leerlingen veel actiever te laten deelnemen aan het lesgebeuren. Voor de prijs van een digibord heb je snel 5 ipads (of meer) en een degelijke projector.

Uit de vele verhalen die ik hoor, lees en beleef geeft de iPad een andere wending aan je lesgeven. Het is een klein mobiel middel dat als extra ondersteuning kan toegevoegd worden in je lessen!

Wil je zelf eens  uittesten of dat nu werkbaar is? Kom een sessie volgen op de Macbeurs, 20 november 2011 of  op de ICTdag in februari 2011.